کتاب چکش بصری

کتاب چکش بصری نوشته لورا ریس - انتشارات سیته

کتاب چکش بصری بیش از هر چیز حوزه ناخودآگاه مخاطبان و مشتریان را مورد توجه قرار می دهد.

واژه های کلیدی این کتاب چکش بصری و میخ کلامی هستند که قرار است به کسانی که در حوزه بازاریابی فعالیت می کنند کمک کند با استفاده از این دو عامل تبلیغات موثرتری داشته و به برندینگ محصول یاری رساند.

لورا ریس نویسنده کتاب، فرزند ال ریس می باشد که کتاب جایگاه سازی را به کمک جک تراوت نوشته است. لورا در نوشتن کتاب جایگاه سازی به پدرش کمک زیادی کرده است و تفکر او در نگارش کتاب چکش بصری هم نشان از باور مفهوم جایگاه سازی در وی را دارد و به نوعی قرار است استفاده از چکش بصری و میخ کلامی به جایگاه سازی یک برند کمک کند.

خلاصه برداشت من از این کتاب:

هر برندی برای آنکه بتواند جایگاه خود را در زمینه فعالیت اش بدست بیاورد نیازمند چکش بصری است. چکش بصری شما می تواند نشان تجاری شما، نماد شما در تبلیغات تان یا استفاده از استعاره های تصویری، جانوران و خیلی چیزهای دیگر باشد که با استفاده از تصاویر، شما را در ذهن مخاطبان تان ثبت می کند و با دیدن آن تصاویر باعث به خاطر آوردن برند شما می شوند. تصاویر، همیشه ماندگاری بیشتری در ذهن دارند اما واژه ها به تنهایی برای در خاطر ماندن کار سختی دارند.

در کنار این عامل تصویری شما نیاز دارید که مفهومی را هم از طریق واژه ها به مخاطب برسانید که میخ کلامی نام دارد. شما ابتدا باید میخ کلامی قدرتمندی بسازید و بر اساس آن یک مفهوم تصویری طراحی کنید.

میخ کلامی شما باید متفاوت و منحصر به فرد باشد و همچنین قابلیت تبدیل شدن به تصویر را هم داشته باشد. به طور مثال اگر واژه و عبارت انتخابی شما «قابل اعتمادترین» باشد علاوه بر این که منحصر به فرد نیست قابلیت به تصویر درآمدن را هم ندارد . شرکت بی ام دبلیو ابتدا برنامه استراتژی ای با عنوان «عملکرد» را انتخاب کرد اما نشان دادن عملکرد نه تنها کار راحتی نیست بلکه می تواند غیر ممکن باشد. پس آنها به سراغ «راندن» رفتند و با نشان دادن افرادی که از راندن بی ام دبلیو در جاده ها لذت می برند، میخ کلامی قدرتمند و منحصر به فرد با چکش بصری خاص خود را ایجاد کردند.

چکش بصری و میخ کلامی شما قرار است ارزش پیشنهادی برند شما را مانند یک میخ با استفاده از چکش به مرور زمان در ذهن مشتری فرو کند. شما می توانید واژه ها و شعارهای خود را در طول زمان تغییر دهید اما نمی توانید چکش بصری تان را در دوره های زمانی تعویض کنید. راز موفقیت چکش بصری در تکرار آن در طول زمان است.

نکته مهم دیگری که به آن اشاره می شود لزوم یکپارچگی استفاده از این دو عامل است. به طور مثال اگر شما از چکش بصری در تبلیغات شهری استفاده می کنید، برای اثربخشی بیشتر و ماندگاری باید در بسته بندی، وب سایت، برشورها و تمام عوامل تبلیغاتی و نمایشی برای محصول تان نیز از آن استفاده کنید.

به نظرم این کتاب که توسط انتشارات سیته چاپ شده و ترجمه آقای شاهین ترکمن و خانم آتنا مقدم است، علاوه بر نثر روان دارای یکپارچگی کلامی نیز هست که خواندن کتاب را لذت بخش می کند.

علاوه بر آن کتاب به صورت خوبی با ذکر مثال های مختلف به بررسی نکات مهم در اجرای روش پیشنهادی کتاب برای برندینگ اشاره می کند و موارد متعددی را مورد بررسی قرار می دهد.

یک دیدگاه در “کتاب چکش بصری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس