تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟

درک تفاوت بازاریابی و فروش در به کارگیری این دو واژه ضروری است.

آیا بازاریابی و فروش یا حتی تکنیک های فروش یک مفهوم را دارد؟

قصدم از این نوشته یادگیری ما در به کارگیری واژه ها با استفاده از مفهوم و معنای آن است، آنچه که در مهارت یادگیری در وب سایت متمم بر آن تکیه شده است.

به نظرم باید ابتدا بدانیم معنای واژه های بازاریابی، فروش چیست و مفهوم آنها را درک کنیم. مهم است که ما به درک درستی از مفهوم این کلمات دست یابیم.

اینکه چرا به این موضوع پرداختم را در این دلیل باید بیان کرد که زمانی که ما تفاوت دو واژه بازاریابی و فروش را به درستی درک نکرده ایم، به سراغ یادگیری در این حوزه ها می رویم و دوره ای یا کتابی و یا مجموعه آموزشی ای را به اشتباه انتخاب می کنیم و این انتخاب اشتباه یا منجر به سوء برداشت ما می شود و یا انتظارات ما را نادرست شکل می دهد.

بسیار دیده ام افرادی را که نیاز به یک برنامه بازاریابی دارند اما اشتباها به سراغ یادگیری تکنیک های فروش می روند و متوجه این موضوع نیستند که تکنیک ها و فعالیت های پیشبرد فروش در درون یک برنامه بازاریابی قرار دارند و مهمتر اینکه اثرات کوتاه مدت دارند و لزوما آن تکنیک ها و پیشنهادات در بلندمدت پاسخگوی نیاز کسب و کار نخواهد بود.

مفهوم بازاریابی و فروش

فیلیپ کاتلر (Philip Kotler) در کتاب مدیریت بازاریابی بر این موضوع تاکید دارد که:

«مفهوم فروش از درون به بیرون است. بدین ترتیب که از کارخانه شروع می شود؛ به محصولات فعلی شدکت توجه دارد و برای انجام فروش سودآور، به فروشندگی و تبلیغات گسترده ای نیاز است. برعکس، مفهوم بازاریابی نگاهی از بیرون به درون دارد. این مفهوم از یک بازار کاملا تعریف شده آغاز می شود؛ به نیازهای مشتری توجه می کند؛ تمام فعالیت هایی را که بر مشتریان تاثیر می گذارد، یکپارچه می سازد و با تامین رضایت آنان سود می آفریند.»

او همچنین می گوید:

«شرکت ها عمدتا زمانی که با مازاد تولید رو به رو می شوند به رویه مفهوم فروش متوسل می شوند. هدف آنها بیشتر فروش چیزی است که تولید می کنند و نه آن که بازار خواهان آن است.»

در حالی که بازاریابی از شناخت بازار و تشخیص نیاز بازار شکل می گیرد و آنگاه بر اساس نیاز اقدام به تولید محصول می شود.

بنا به گفته پروفسور تئودور لویت:

«فروشندگی به نیاز فروشنده توجه دارد، در حالی که توجه بازاریابی به نیازهای خریدار معطوف است.»

 

تفاوت بازاریابی و فروش بر اساس زمان

تفاوت بازاریابی و فروش را در بازه زمانی آنها نیز می توان متوجه شد.

آنچه بازاریابی به ما ارائه می کند یک نگاه بلندمدت برای کسب و کار است در حالی که فروش، در لحظه و کوتاه مدت را مدنظر دارد. ما در فروش انتظار داریم ظرفیت اضافه تولیدمان را در همین لحظه (همین لحظه می تواند یک هفته، یک یا چند ماه) به منبع مالی تبدیل کنیم اما نگاه بازاریابی و مدیریت بازاریابی پیش بینی و برنامه ریزی برای انجام هر اقدام در زمان مقتضی است و یک دید بلندمدت به تکنیک های فروش دارد.

 

این نوشته و مثال تفاوت بازاریابی و فروش، همانگونه که در ابتدا اشاره کردم بیشتر از این جهت است که در استفاده از واژه ها بیشتر دقت کنیم و قبل از استفاده، مفهوم شان را درک کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس